Alles over inbound marketing

Branding: liever een slome schildpad dan een geldbeluste haas

door: Eline Stuivenwold   op: 06 december 2012

Marketing heeft een vijand, en dat is tijdBranding schildpad en haas
Content wordt het internet op gepushed en Twitter wordt volgespamd met het laatste nieuws. Klanten verdienen een persoonlijke behandeling. Maar helaas: geen tijd! Dus laten we dan maar een ‘persoonlijke standaardmail’  sturen naar de hele bups, toch?

‘Zolang wij maar als eerste de eindstreep halen,’ denken de hazen. Lachend kijken ze neer op de schildpad, die zich mijlenver achter hen bevindt.

De schildpad heeft geen oog voor de hazen. Hij richt zijn volle concentratie op het pad dat naar de eindstreep leidt.

We weten allemaal hoe dit verhaaltje afloopt.  De wijze schildpad wint het natuurlijk van de arrogante hazen .

Maar laten we vooral de moraal van het verhaal niet vergeten, want het is echt zo! De bedrijven die de tijd nemen om een brand op te bouwen bereiken uiteindelijk zoveel meer dan de bedrijven die binnen een korte tijd een flink gespekte bankrekening willen behalen. Maar wat is nu de juiste balans tussen kwaliteit en kwantiteit?

Een race tegen de klok in een tijd van kwaliteit

We leven in een tegenstrijdig tijdperk.  Functioneren in de kennismaatschappij van vandaag is als een race tegen de klok. We hebben dagelijks met een overload aan informatie te maken, maar daar blijft het niet bij: om te concurrentie bij te benen moeten we als marketeers ook nog eens zelf content produceren. Kwantiteit lijkt in dit opzicht de boventoon te voeren. Tegelijkertijd leven we in een tijdperk van kwaliteit: we willen gezond en gelukkig leven, producten en diensten moeten van hoge kwaliteit zijn, en onze klanten verdienen het dat we de tijd voor ze nemen. Tijd die we eigenlijk niet hebben. En dat maakt dat de marketeer van vandaag voor een lastige keuze staat: zoveel mogelijk klaarspelen ten koste van de kwaliteit, of een hogere kwaliteit ten koste van de kwantiteit?

Bent u ooit ten huwelijk gevraagd op een eerste date?

Branding is in een bepaald opzicht vergelijkbaar met chemie. We kunnen de ‘perfecte’ man of vrouw tegen het lijf lopen, en toch geen chemie voelen met die persoon. Op diezelfde manier kan een product of dienst nog zo goed zijn, zonder een bepaalde ‘feeling’ rondom dat product of die dienst kan de consument er toch voor kiezen om naar de concurrent te stappen. Het creëren van een feeling, ook wel branding, is daarom ontzettend belangrijk.

Branding echter, gaat niet over één nacht ijs. Hoeveel chemie je ook met een persoon hebt, je vraagt iemand niet ten huwelijk op een eerste date. Op diezelfde manier moeten wij als marketers niet durven hopen om het hart van de klant binnen één dag te winnen.

Neem daarom de tijd voor de prospect. Laat zien dat u van alle markten thuis bent, en dat u iets te vertellen heeft. Content marketing is niet voor niets zo populair: door verhalen te vertellen en kennis te delen wint u de interesse van de klant. Ook niet onbelangrijk is het tonen van interesse: om de prospect betrokken te maken (engagement) is het essentieel dat u zelf ook interesse toont. Dit kan met behulp van social media .  Ten derde moet u laten zien dat u niet zomaar opgeeft, maar dat u er juist helemaal voor gaat. Dit doet u door warm contact te houden. Dit kan variëren van persoonlijk face-to-face contact tot email marketing

Toch moet de schildpad blijven lopen

Goed, dus de slome schildpad wint het van het geldbeluste knaagdier. Boontje komt om zijn loontje. Dit gezegd hebbende, moeten we wel beseffen dat de schildpad flink moet blijven doorstappen. Ik wil maar zeggen: een schildpad die stil blijft staan, zal de eindstreep überhaupt nooit halen. Kwantiteit is weinig waard zonder kwaliteit, maar op diezelfde manier zal kwaliteit zonder kwantiteit ook niet overleven. Wat dat betreft kunnen de schildpad en de haas nog een hoop van elkaar leren.

 

Kwaliteit of kwantiteit: waar legt u de nadruk?


Deel jouw mening of vraag in de reacties!

Door: Eline Stuivenwold
Connect met mij op: