Bij One4Marketing weten we alles van het inzetten van je website als klantmagneet: klanten naar je website toehalen door middel van het delen van waardevolle kennis, en een band opbouwen met deze klanten. Wij gebruiken onze kennis om advies en ondersteuning te bieden aan bedrijven die antwoord zoeken op de volgende vragen:

-Hoe vinden wij nieuwe klanten?
-Hoe vinden nieuwe klanten ons?

Neem gerust contact met ons op om te zien wat wij voor uw onderneming kunnen betekenen op het gebied van training, implementatie, controle en advies.


Inbound Marketing

Download het gratis ebook:

HubSpot partner Nederland, Inbound Marketing met One4Marketing

Alle nieuwe blogs per email ontvangen

Your email:

Welkom op de One4Marketing blog. Veel leesplezier!

Current Articles | RSS Feed RSS Feed

Branding: liever een slome schildpad dan een geldbeluste haas

  
  
  

Marketing heeft een vijand, en dat is tijdBranding schildpad en haas
Content wordt het internet op gepushed en Twitter wordt volgespamd met het laatste nieuws. Klanten verdienen een persoonlijke behandeling. Maar helaas: geen tijd! Dus laten we dan maar een ‘persoonlijke standaardmail’  sturen naar de hele bups, toch?

‘Zolang wij maar als eerste de eindstreep halen,’ denken de hazen. Lachend kijken ze neer op de schildpad, die zich mijlenver achter hen bevindt.

De schildpad heeft geen oog voor de hazen. Hij richt zijn volle concentratie op het pad dat naar de eindstreep leidt.

We weten allemaal hoe dit verhaaltje afloopt.  De wijze schildpad wint het natuurlijk van de arrogante hazen .

Maar laten we vooral de moraal van het verhaal niet vergeten, want het is echt zo! De bedrijven die de tijd nemen om een brand op te bouwen bereiken uiteindelijk zoveel meer dan de bedrijven die binnen een korte tijd een flink gespekte bankrekening willen behalen. Maar wat is nu de juiste balans tussen kwaliteit en kwantiteit?

Een race tegen de klok in een tijd van kwaliteit

We leven in een tegenstrijdig tijdperk.  Functioneren in de kennismaatschappij van vandaag is als een race tegen de klok. We hebben dagelijks met een overload aan informatie te maken, maar daar blijft het niet bij: om te concurrentie bij te benen moeten we als marketeers ook nog eens zelf content produceren. Kwantiteit lijkt in dit opzicht de boventoon te voeren. Tegelijkertijd leven we in een tijdperk van kwaliteit: we willen gezond en gelukkig leven, producten en diensten moeten van hoge kwaliteit zijn, en onze klanten verdienen het dat we de tijd voor ze nemen. Tijd die we eigenlijk niet hebben. En dat maakt dat de marketeer van vandaag voor een lastige keuze staat: zoveel mogelijk klaarspelen ten koste van de kwaliteit, of een hogere kwaliteit ten koste van de kwantiteit?

Bent u ooit ten huwelijk gevraagd op een eerste date?

Branding is in een bepaald opzicht vergelijkbaar met chemie. We kunnen de ‘perfecte’ man of vrouw tegen het lijf lopen, en toch geen chemie voelen met die persoon. Op diezelfde manier kan een product of dienst nog zo goed zijn, zonder een bepaalde ‘feeling’ rondom dat product of die dienst kan de consument er toch voor kiezen om naar de concurrent te stappen. Het creëren van een feeling, ook wel branding, is daarom ontzettend belangrijk.

Branding echter, gaat niet over één nacht ijs. Hoeveel chemie je ook met een persoon hebt, je vraagt iemand niet ten huwelijk op een eerste date. Op diezelfde manier moeten wij als marketers niet durven hopen om het hart van de klant binnen één dag te winnen.

Neem daarom de tijd voor de prospect. Laat zien dat u van alle markten thuis bent, en dat u iets te vertellen heeft. Content marketing is niet voor niets zo populair: door verhalen te vertellen en kennis te delen wint u de interesse van de klant. Ook niet onbelangrijk is het tonen van interesse: om de prospect betrokken te maken (engagement) is het essentieel dat u zelf ook interesse toont. Dit kan met behulp van social media .  Ten derde moet u laten zien dat u niet zomaar opgeeft, maar dat u er juist helemaal voor gaat. Dit doet u door warm contact te houden. Dit kan variëren van persoonlijk face-to-face contact tot email marketing

Toch moet de schildpad blijven lopen

Goed, dus de slome schildpad wint het van het geldbeluste knaagdier. Boontje komt om zijn loontje. Dit gezegd hebbende, moeten we wel beseffen dat de schildpad flink moet blijven doorstappen. Ik wil maar zeggen: een schildpad die stil blijft staan, zal de eindstreep überhaupt nooit halen. Kwantiteit is weinig waard zonder kwaliteit, maar op diezelfde manier zal kwaliteit zonder kwantiteit ook niet overleven. Wat dat betreft kunnen de schildpad en de haas nog een hoop van elkaar leren.

 

Kwaliteit of kwantiteit: waar legt u de nadruk?

Zakelijk Blogpakket


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

Goed verhaal, Eline!
Posted @ Thursday, December 06, 2012 2:39 AM by Laurens ten Hagen
Hoi Eline, 
 
Sterk betoog. En heel waar natuurlijk. Ik vraag me wel af of iedereen in de basis dit prima weet, maar dat er naar handelen een stuk lastiger is.  
Wellicht een keer een praktische vertaling hiervan? Bijvoorbeeld over de positionering van een bedrijf. Een onmisbare basis voor alle marcom beslissingen. 
 
Gr. Dagmar
Posted @ Thursday, December 06, 2012 4:18 AM by Dagmar Ypenberg
Dankjewel Laurens en Dagmar! 
 
Kwaliteit staat voorop, vind ik, maar is vaak moeilijk in de praktijk te brengen, daar heb je helemaal gelijk in hoor. Ik probeer het daarom ook te relativeren in de laatste alinea: kwantiteit is weinig waard zonder kwaliteit, maar op diezelfde manier zal kwaliteit zonder kwantiteit ook niet overleven 
 
Je brengt me wel op een idee Dagmar! Ik zal er eens over gaan brainstormen! 
 
Fijn weekend! 
 
Eline
Posted @ Friday, December 07, 2012 11:58 AM by Eline Stuivenwold
Post Comment
Name
 *
Email
 *
Website (optional)
Comment
 *

Allowed tags: <a> link, <b> bold, <i> italics