Alles over inbound marketing

4 soorten content waar de klant WOW tegen zegt

door: Eline Stuivenwold   op: 27 november 2012

Content WOWHot like wow or something like ‘ow?’  Door grappig, schokkend, interessant of relevant nieuws te delen komt u ‘in the picture’ te staan. Maar vormt uw content als geheel ook een picture perfect?

Ik laat u vier typen content zien die zouden moeten worden geïntegreerd in uw content marketing strategie. Allen hebben een bepaalde kracht, maar wanneer u deze samenbundelt tot een content-boeket, ligt de prospect aan uw voeten. Content maakt content, zullen we maar zeggen!

1. Content co-creatie

Facts Tell, Stories Sell. Wanneer u zelf excellente storytelling skills bezit kunt u een prachtig stukje content met de wereld delen. Een andere manier om hoogwaardige content te creëren, is door andere storytellers aan het woord te laten. Iedereen heeft een andere kijk op de wereld en dat kan content heel erg ‘rijk’ maken. Co-creatie kan op meerdere manieren

  • Interview met een thought leader
    Een thought leader heeft een toonaangevende positie in een bepaalde branche en scoort bij de klanten hoog op betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en expertise. Ook de onderscheidende visie is een kenmerk van de thought leader. Het inspirerende karakter van een interview met de thought leader maakt content zeer aantrekkelijk.

  • Testimonials
    Adverteren in content is een absolute no-do. Immers: als uw content expertise uitstraalt, zou adverteren geheel overbodig moeten zijn. U zou ook uw klanten hun verhaal kunnen laten vertellen om uw expertise te bevestigen. De klant is immers een veel betrouwbaardere bron dan u, een bedrijf waarvan het hoofddoel in euro's en dollars uit te drukken is. Aanbevelingen hoeven niet lang te zijn. Sterker nog: hoe korter hoe beter. Op Twitter kunt u met minimaal bericht maximale aandacht bereiken. Een quote van een klant op Twitter zou in principe al effectieve content kunnen zijn.

  • Social community
    Laat uw volgers participeren in het creëren van content. U zou bijvoorbeeld een stelling kunnen plaatsen, of om de input van het publiek kunnen vragen. Een mooi initiatief is dat van de Rabobank. Ter promotie van hun product, een pinautomaat voor een vast tarief per maand incl. service en datacommunicatie, gebruikte de Rabobank geen ‘onmenselijke’ iStock foto’s, maar vroegen ze de ondernemer om hun foto in te sturen, wat resulteerde in ‘echte’ foto’s en geloofwaardige klantverhalen.

Met creativiteit komt u een heel eind: u zou ook andere stakeholders kunnen betrekken bij co-creatie, zoals werknemers of partners. Alles is mogelijk, zolang u maar blijft denken vanuit de klant: als ik een klant zou zijn geweest, zou ik deze content dan willen lezen?

2. Evergreen content

Hot’ content creëren is één ding. Het schrijven van content die tijdloos is, is een heel wat ingewikkelder verhaal. Tijdloze content is van hoge kwaliteit. Er moet bovendien een bepaalde diepte in zitten, die zorgt dat uw content op een of andere manier waardevol blijft in dit snel veranderende digitale tijdperk. Nieuwsartikelen, statistieken en trends vallen dus niet onder evergreen content. Onder evergreen content valt bijvoorbeeld:

  • Waardevolle tips
  • E-books
  • Webinars
  • Whitepapers
  • How-to artikelen
  • Lijsten
  • Encyclopedie artikelen

Evergreen artikelen vormen een prima basis voor niet-evergreen content. Trends bijvoorbeeld zijn erg aantrekkelijk voor de lezer, omdat deze actueel zijn. In dit artikel kunt u terugverwijzen naar evergreen content. Op deze manier blijft u traffic drijven naar deze duurzame content.

3. Content curatie

Content creëren kost tijd, en tijd is geld. Daarbij heeft de drukbezette marketeer van vandaag niet altijd de tijd om consequent te bloggen. Gelukkig voor deze bezige bijtjes bestaat er een manier om met weinig tijd toch waardevolle content te creëren, namelijk met content curatie. Content curatie houdt in dat je waardevolle content van andere bronnen verzameld, hier eigen waarde aan toevoegt, en deze content vervolgens deelt met uw volgers.  Die eigen waarde voegt u toe door:

  • Eigen kennis toe te voegen
  • De content ter discussie te stellen en hiermee de interactie aan te gaan
  • Commentaar te geven op de bestaande content

Het nut van content cureren is dat u op een efficiënte wijze hoogwaardige content deelt met uw publiek, waardoor u een stevige basis legt van volgers, en u zich profileert als de expert in uw branch.

4. Content Repurposing (recycling)

Content repurposing is een chique term voor content creatie die eigenlijk niet zo veel om het lijft heeft. Content repurposing houdt in dat u een bepaald stukje content omzet naar een andere format, of in een nieuw jasje stopt, om deze vervolgens te publiceren. Door uw content om te zetten naar een ander format, krijgt deze maximale exposure. Bij deze 7 voorbeelden om content te ‘recyclen’:

  • Van presentatie naar blog post
  • Van blog post naar infographic
  • Van e-book naar blogartikel en vice versa
  • Oude artikelen ‘updaten’
  • Publiceer een gastblog ook op uw eigen website
  • Isoleer een stuk content uit de blog en breid deze uit met eigen kennis
  • Formatteer een webinar in een ebook

Heeft u nog tips voor hot content? Ik hoor het graag van u!

Met dank aan Toprankblog

 


Deel jouw mening of vraag in de reacties!

Door: Eline Stuivenwold
Connect met mij op: